Odnaleziona faktura – czy mogę ją jeszcze zaksięgować?

Zbliża się koniec roku, czyli magiczny okres, w którym oddając się wczesnozimowym porządkom, przedsiębiorca jest w stanie znaleźć – choćby w bagażniku swojego samochodu – faktury sprzed kilku miesięcy. Nierzadko opiewają one na wysokie kwoty, a myśl o tym, że nie można ich już wykorzystać, przyprawia o ból głowy. 

Podstawowym okresem rozliczeniowym jest rok kalendarzowy

Podstawowym okresem rozliczeniowym dla podatku dochodowego (PIT) jest rok kalendarzowy, a to oznacza, że możemy zaliczyć wydatek do kosztów między 01.01. a 31.12. nawet długo po dacie jego wystawienia.

Nie dotyczy to przychodów! Jeżeli odnaleziona faktura dotyczy aktualnego roku podatkowego, ze względów porządkowych księgujemy ją w okresie bieżącym, bez cofania się do miesiąca wystawienia.

Towary handlowe i materiały księgujemy niezwłocznie

Faktury są zazwyczaj księgowane w dacie ich wystawienia. Wyjątkiem jest zakup towarów handlowych i materiałów. Te zawsze muszą zostać zaksięgowane niezwłocznie, przed przekazaniem do magazynu lub sprzedaży – bez względu na to, czy posiadamy fakturę, czy też nie.

Faktura z poprzedniego roku kalendarzowego

Zaksięgowanie faktury z poprzedniego roku kalendarzowego wymaga nie tylko zmian w KPiR, ale i złożenia korekty zeznania rocznego.

Stara faktura czy rozliczę

Warto się więc zastanowić, czy jest to proces wart zachodu (może się wiązać z dodatkową opłatą u naszego księgowego) – zwłaszcza, że przedsiębiorca nie ma obowiązku księgowania wszystkich kosztów – jest to tylko i wyłącznie możliwość.

Odliczenie podatku VAT jest możliwe

Odliczenia dokonujemy w momencie powstania obowiązku podatkowego, nie wcześniej niż za okres, w którym otrzymaliśmy fakturę. Możemy to także zrobić podczas dwóch kolejnych okresów rozliczeniowych (w zależności od wyboru przedsiębiorcy, zadeklarowanym na VAT-R, są to miesiące lub kwartały), mamy więc na to bardzo dużo czasu.

Tutaj widać wyraźnie korzyści z wyboru kwartalnego rozliczania podatku VAT. Po tym czasie zostaje nam tylko jedna możliwość – złożenie korekty deklaracji VAT-7 – mamy na to aż 5 kolejnych lat.

Chcesz rozliczać koszty w prosty sposób?

  • Przetestuj inFakt za darmo, poznaj zalety prostej księgowości online.
  • Wystaw bezbłędną e-fakturę w minutę przez stronę www lub aplikację na smartfon, dodaj koszt.
  • 6 dni w tygodniu możesz pytać o radę naszych specjalistów przez email lub telefonicznie.
  • Rozliczaj się samodzielnie lub wybierz sprawdzonego księgowego.

Załóż testowe konto.

Masz pytania do artykułu? Odpowiemy w komentarzu.