Jak wygląda KPiR i jakich obowiązków ubyło, a jakich przybyło przedsiębiorcom wraz ze zmianą przepisów w 2016?

Nowy wzór Książki Przychodów i Rozchodów, brak obowiązku jej drukowania oraz zmiany w spisie z natury – to zmiany w KPiR, które weszły w życie wraz z kwietniowym rozporządzeniem.

Zmiana wzoru Książki Przychodów i Rozchodów

Nowe przepisy zmodyfikowały wygląd książki – zmiany w KPiR wynikają z wprowadzonej ulgi dotyczącej kosztów działalności badawczo-rozwojowej.

Do Książki Przychodów i Rozchodów dodano nową kolumnę. Przejście na nowy wzór dla firm, które założyły KPiR przed zmianą przepisów nie jest w 2016 roku obowiązkowe.

Limit KPiR – zmiany w sposobie liczenia

Zniesienie obowiązku drukowania KPiR

Rozporządzenie uwalnia przedsiębiorców od obowiązku drukowania Książki Przychodów i Rozchodów.

Do tej pory obowiązkiem każdej osoby prowadzącej działalność gospodarczą było comiesięczne drukowanie KPiR – do 20. dnia kolejnego miesiąca.

W tej chwili nie ma już konieczności przechowywania zapisów w formie papierowej – wystarczająca jest forma elektroniczna.

Zmianie uległ też rodzaj nośników, z jakich należy korzystać – nie muszą to być już magnetyczne nośniki informacji, w przepisach znajduje się zapis o informatycznych nośnikach informacji.

Firma i jej KPiR

Brak obowiązku sporządzania spisu z natury na początek roku

Do przepisów dodano zapis, który mówi, że obowiązek sporządzenia spisu z natury na początek roku mają ci przedsiębiorcy, którzy nie sporządzili spisu z natury na koniec roku.

W praktyce oznacza to konieczność sporządzenia spisu z natury jedynie na 31 grudnia i wpisanie jego wartości do KPiR na dzień 1 stycznia kolejnego roku.

Ci przedsiębiorcy, którzy utracili w czasie roku prawo do rozliczania się w oparciu o ryczałt lub kartę podatkową, są zobowiązani do założenia KPiR i przygotowania spisu z natury na pierwszy dzień prowadzenia KPiR.

Chcesz księgować swoją firmę w prosty sposób?

  • Przetestuj inFakt za darmo.
  • Wystaw fakturę, dodaj koszt, opłać podatek wprost z inFaktu przez stronę www lub aplikację na smartfon.
  • Otrzymasz bezpłatne wsparcie specjalistów.
  • A gdy Twoje potrzeby wzrosną – inFakt zapewni Ci osobistą księgową lub księgowego.

Załóż testowe konto

Masz pytania do artykułu? Odpowiemy w komentarzu.