Dropshipping – dla kogo to dobry model biznesowy?

Coraz większą popularnością cieszy się prowadzenie działalności gospodarczej w modelu dropshippingu . Na czym polega oraz jak prawidłowo udokumentować przychody z dropshippingu?

  • Dropshipping to model współpracy pomiędzy sprzedawcą a dystrybutorem danego produktu
  • Rola sprzedawcy ogranicza się do obsługi zamówień oraz przesyłania ich do dystrybutora
  • W dropshippingu występują dwa schematy transakcji, handlowy oraz pośrednictwo w sprzedaży

Na czym polega dropshipping?

Dropshipping to model współpracy pomiędzy przedsiębiorcą, który pełni rolę „pośrednika” lub prowadzi działalność handlową oraz najczęściej producentem danego towaru lub hurtownią. W praktyce jest to model sprzedaży internetowej, w której sprzedawca zajmuje się prowadzeniem sklepu internetowego, pozyskiwaniem oraz obsługą zamówień i przesyłaniem zamówień do producenta lub hurtowni.

Natomiast producent lub hurtownik zajmuje się magazynowaniem, kompletowaniem i przygotowaniem zamówieniem oraz fizyczną wysyłką do klienta. Odbiorcy końcowi często w ogóle nie wiedzą, że sprzedający nie miał nawet w ręku towaru, którym handluje.

Zyskiem sprzedawcy jest różnica pomiędzy ceną, którą wynegocjował z dostawcą a ceną, którą ustawił w swoim sklepie. Rola sprzedawcy ogranicza się w dużej mierze do działań marketingowych – musi on starać się, żeby do jego sklepu trafiło jak najwięcej klientów.

Taki model współpracy jest bardzo dobrym rozwiązaniem dla osób rozpoczynających prowadzenie działalności. A to dlatego, że przedsiębiorca nie musi angażować własnych środków na zakup towarów, magazynowanie lub obsługę logistyczną zamówień. Dodatkowo w zależności od podpisanej umowy z producentem, system reklamacji również może zostać przeniesiony na producenta. W zależności od schematu transakcji przedsiębiorca może zarabiać na działalności handlowej lub działalności pośrednictwa handlowego.

Dropshipping – jak zacząć?

Dropshipping sprawia wrażenie atrakcyjnego biznesu, ponieważ nie wymaga dużych kosztów początkowych. W zasadzie – w okrojonej wersji – można się z tym zgodzić. Wystarczy założyć firmę, znaleźć hurtownię do współpracy, założyć prosty sklep internetowy i można zacząć zarządzać działalnością z biurka we własnym salonie.

Brzmi jak przepis na sukces? Być może skończyłoby się sukcesem 20 lat temu, kiedy sklepy internetowe dopiero raczkowały. Obecnie sklepów są tysiące i trzeba się spośród nich wyróżnić, aby zainteresować sobą wielu klientów. A to oznacza, że trzeba zainwestować.

Koszty założenie sklepu w dropshippingu

Poniżej znajduje się lista wydatków, z którymi należy się liczyć.

  1. Nawiązanie współpracy z hurtownią oferującą dobrej jakości towar w przystępnej cenie. Jeżeli ktoś nie ma znajomości w branży, to często musi zapłacić za taki kontakt pośrednikowi.
  2. Założenie i integracja sklepu z magazynem hurtowni to jednorazowy koszt od kilku do kilkudziesięciu tysięcy.
  3. Wypozycjonowanie sklepu i działania SEO/SEM. Niestety, nie da się tego przeprowadzić raz, tylko trzeba pracować ciągle. To wiąże się z kosztem od kilkuset złotych do kilkunastu tysięcy miesięcznie.

Nie chcąc zniechęcać nikogo do dropshippingu, musimy podkreślić, że część z powyższych kosztów (np. pozycjonowanie) dotyczy wszystkich sklepów internetowych.

Niezależnie od tego, czy chcemy działać w modelu dropshippingu, czy być właścicielami sklepu w tradycyjnej formie, to i tak pewne koszty trzeba ponieść. A handel w dropshippingu ma wiele zalet, których nie znajdziemy, prowadząc zwykły sklep internetowy.

Zalety i wady dropshippingu

Największą i najważniejszą zaletą dropshippingu jest brak konieczności posiadania kapitału na towar. Większość umów z dostawcami jest skonstruowana tak, że dopiero kiedy klient zapłaci sprzedawcy, to ten rozlicza się z hurtownią, a hurtownia wysyła towar kupującemu.

Inne zalety dropshippingu to:

  • brak konieczności posiadania i utrzymania magazynu (bardzo dużo można zaoszczędzić, jeżeli chcemy handlować towarami wielkogabarytowymi),
  • możliwość współpracy z wieloma hurtowniami z kilku branż, dzięki czemu można mieć w sklepie ogromny wybór produktów różnej maści,
  • hurtownie udostępniają zdjęcia i opisy produktów,
  • odpadają koszty zatrudnienia pracowników, którzy zajmowaliby się pakowaniem i wysyłką towaru.

Niestety, tyle ile dropshipping ma zalet, tyle ma i wad. Największą z nich są wysokie ceny u dystrybutorów. Ci zdają sobie sprawę, że część pracy wykonują za sprzedawców i słono sobie liczą za tę usługę. Ceny w hurtowniach sprzedających w dropshippingu nieraz są zaledwie kilka złotych niższe od rynkowych, więc sprzedawca nie zarobi dużo na sprzedaży pojedynczego produktu.

Należy też zwrócić uwagę na brak kontroli sprzedawcy przy procesie zamówienia. Sprzedawca nie ma wpływu na to, czy hurtownik wyśle towar natychmiast, czy za miesiąc. Czy przesyłkę zapakuje bezpiecznie, czy wrzuci luźno do pudełka. Niezadowolenie klientów odbije się na sklepie sprzedawcy, a nie na hurtowni.

Pozostałe wady droppshipingu:

  • duża konkurencja,
  • nieznajomość produktów i niemożność doradzania klientom,
  • wiele opłat dodatkowych (np. za dołączenie do paczki ulotki marketingowej sprzedawcy),
  • u hurtownika może zabraknąć towaru, który w naszym sklepie będzie widniał jako dostępny.

Takich czynników jest dużo więcej i sprzedawca, który wstępnie zdecyduje się na dropshipping, powinien dokładnie przemyśleć, na czym mu zależy.

Podsumowując – dropshipping to nie jest tak łatwy sposób na zarobek, jak niektórym się wydaje. Z racji niskiej marży, opłaca się dopiero kiedy będziemy sprzedawać bardzo duże ilości towaru. Plus jest taki, że na ten towar nie trzeba wykładać z góry z własnej kieszeni.

Ponadto, w zależności od umowy z hurtownią, może ona narzucać własne standardy np. politykę cenową. Tego typu argumenty nie będą pasowały przedsiębiorcom, którzy lubią czuć, że są „na swoim”.

Podatek dochodowy w dropshippingu

W przypadku działalności handlowej wartość sprzedanego towaru jest dla przedsiębiorcy przychodem, który podlega udokumentowaniu np. fakturą. Z kolei zakup towaru oraz wydatki związane z transportem stanowią koszt w działalności. Producent wystawia fakturę sprzedawcy za zakup towaru. Natomiast w praktyce przedsiębiorca nie otrzyma towaru, a producent wyśle go bezpośrednio do klienta.

Drugim najpopularniejszym schematem transakcji w dropshippingu jest pośrednictwo w sprzedaży towaru. Rola przedsiębiorcy ogranicza się wówczas jedynie do obsługi zamówienia i przekazania go do producenta. Dla pośrednika przychodem będzie wówczas wartość prowizji, czyli różnicy między kwotą otrzymaną od kupującego pomniejszoną o kwotę zapłaconą producentowi.

Dropshipping

Dropshopping a VAT

Kwestia dropshoppingu nie została wprost uregulowana w przepisach ustawy o VAT. Oznacza to, że transakcje należy traktować na zasadach ogólnych. Ważną kwestią w zakresie opodatkowania będzie miał model współpracy jaki stosuje przedsiębiorca. W przypadku modelu handlowego podstawą opodatkowaniem będzie wartość sprzedaży, natomiast w przypadku modelu pośrednictwa podstawą opodatkowania będzie kwota prowizji.