10 listopada 2023 r. Główny Urząd Statystyczny opublikował najnowsze dane dotyczące podmiotów gospodarki narodowej zarejestrowanych w rejestrze REGON za październik 2023 r. W porównaniu z wrześniem zanotowaliśmy aż 20,4% więcej nowo zarejestrowanych podmiotów.

Według raportu, na koniec października 2023 r. do rejestru REGON zostało wpisanych 5 130,9 tys. podmiotów gospodarki narodowej, co stanowi wzrost o 0,3% w stosunku do września tego samego roku. Sam październik przyniósł 37,1 tys. rejestracji nowych podmiotów.

Najważniejsze Punkty Raportu

  • Liczba nowo zarejestrowanych osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą wzrosła o imponujące 29,2%
  • 82,2% ogółu nowo zarejestrowanych podmiotów to osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą
  • Mamy o 1,8% więcej nowych spółek cywilnych i 1,6% więcej spółek handlowych

Z raportu wynika również, że liczba wyrejestrowanych podmiotów w październiku wzrosła o 33,8%. Zawieszenie działalności dotknęło 13,9% zarejestrowanych podmiotów, a największy wzrost tej kategorii zanotowano w sekcjach zakwaterowanie i gastronomia (o 12,3%) oraz działalność związana z kulturą, rozrywką i rekreacją (o 5,8%).

box-icon

Opinia eksperta – Główny Doradca Podatkowy inFakt Piotr Juszczyk

W październiku osoby fizyczne założyły o 29,2% więcej działalności gospodarczych niż we wrześniu. Z drugiej strony 18% spółek cywilnych dokonało wyrejestrowania. Zanotowano też wzrost o 1,4% liczby zawieszeń działalności. Wyrejestrowania i zawieszenia ewidentnie następują w branżach sezonowych takich jak zakwaterowania i gastronomia. Da się odczuć koniec sezonu letniego, jednak mimo to liczba firm nieznacznie, bo o 3%, wzrosła w październiku względem września. Jak możemy zauważyć, biznes nie lubi próżni, jedne działalności są zawieszone bądź zamykane, ale w ich miejsce powstają nowe. Optymistyczne jest to, że zakończenie sezonu letniego nie spowodowało zmniejszenia ogółu liczby firm w Polsce. To dobrze wróży na przyszłość.

Katarzyna Leszkiewicz
Jestem odpowiedzialna za prowadzenie mediów społecznościowych inFaktu. W komunikacji skupiam się na wartości danej Przedsiębiorcom oraz edukacji dotyczącej najważniejszych zagadnień. Prywatnie jestem fanką koncertów i podróżowania.