Nowe zmiany w projekcie KSeF – jeden termin i odroczenie kar

Iza Pisarek-Godawa

Ruszyły kolejne konsultacje wokół Krajowego Systemu e-Faktur – tym razem ich tematem są już konkretne rozwiązania prawne. Widać w nich, że Ministerstwo Finansów wyciągnęło wnioski z dotychczasowych rozmów. Słucha głosów przedsiębiorców, łagodzi i upraszcza zasady, a co najważniejsze, dostosowuje je do rzeczywistości, która dla różnych firm może wyglądać zupełnie inaczej. Daty wejścia w życie nadal nie podano, ale pojawiły się inne szczegóły.

3.04.2024 r. rozpoczął się kolejny etap konsultacji KSeF, który potrwa dwa tygodnie (do 19.04). Najważniejsze wprowadzone w projekcie zmiany to: 

  • jeden termin wejścia KSeF dla wszystkich przedsiębiorców, 
  • odroczenie kar, 
  • możliwość wystawiania faktur offline,
  • możliwość wystawiania faktur poza KSeF w okresie przejściowym.

Co dokładnie kryje się pod tymi hasłami?

Jeden termin wejścia KSeF dla wszystkich

Pierwotnie obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur miał stopniowo obejmować kolejne grupy przedsiębiorców. Co jednak w sytuacji, kiedy usługodawca jeszcze nie musi korzystać z systemu, ale jego klient już tylko w ten sposób może odebrać fakturę? Taki sam problem dotyczy odwrotnego kierunku transakcji: kiedy to wykonawca musi wystawić dokument sprzedaży przez KSeF, ale jego odbiorca nie ma na razie obowiązku tą drogą go odebrać.

box-icon

Opinia eksperta – Piotr Juszczyk, Główny doradca podatkowy inFaktu

Wycofanie się z tego pomysłu było dobrym krokiem. Takie teoretyczne ułatwienie tylko mnożyło pytania, a w praktyce oznaczałoby codzienne wątpliwości i błędy. W to miejsce pojawiają się za to udogodnienia, które mają ten proces wdrożenia KSeF ułatwić.

Odroczenie kar, czyli czas na naukę

Na początku obowiązywania KSeF przedsiębiorcy nie będą karani za błędy. Odroczono też obowiązek podawania numeru KSeF w przelewach. To oznacza więcej czasu na spokojne przygotowanie się do KSeF, a później wdrożenie nowych zasad w firmach.

Ministerstwo planuje też przesunięcie wycofania tzw. faktur uproszczonych (paragonów fiskalnych z NIP). 

box-icon

Opinia eksperta – Piotr Juszczyk, Główny doradca podatkowy inFaktu

Faktury uproszczone miały przestać obowiązywać 1.01.2025 r. W mojej ocenie akurat ten przepis powinien pozostać. W praktyce faktury uproszczone przysparzają o wiele więcej problemów niż korzyści, a rezygnacja z nich nie komplikuje wdrożenia KSeF-u.

Faktury offline

Opcja wystawiania faktur offline była przewidziana od początku – na wypadek awarii. Teraz jednak – w okresie przejściowym – będzie możliwość wystawiania faktur w tzw. trybie awaryjnym także w innych sytuacjach. Wciąż jednak faktura musi mieć kod QR i być dodana do KSeF najpóźniej następnego dnia roboczego. Co ważne, takie opóźnione dodanie do systemu nie wpłynie na datę wystawienia faktury.

To istotne, bo przedsiębiorcy często wystawiają faktury ostatniego dnia miesiąca. Jeśli taka osoba wystawiłaby fakturę offline i wprowadziła ją do systemu dzień później, to nabywca mógłby wliczyć ją w koszty dopiero za miesiąc, zamiast wtedy, kiedy współpraca faktycznie miała miejsce. Utrudniałoby to planowanie finansów firmy, a przy wyjątkowo dużych dla danej firmy transakcjach mogłoby powodować problemy. 

Aktualne rozwiązanie da więc przedsiębiorcom więcej czasu na oswojenie się z KSeF i jest lepiej dostosowane do codzienności polskich firm. 

Faktury poza KSeF – tylko w okresie przejściowym i na małe kwoty

Faktury poza KSeF będzie można wystawiać tylko w okresie przejściowym (jego długości jeszcze nie podano) i jedynie na małe kwoty: do 450 zł brutto. Co więcej, miesięcznie wartość takich dokumentów nie może przekroczyć 10 000 zł brutto. Jest to ułatwienie dla małych firm, które wystawiają niewiele faktur.

box-icon

Opinia eksperta – Piotr Juszczyk, Główny doradca podatkowy inFaktu

Będzie to szczególnie pomocne dla przedsiębiorców, którzy do tej pory wystawiali faktury w formie papierowej. Pozwoli na łagodniejsze wdrożenie się w nowe warunki. Moim zdaniem można by jednak zrezygnować z warunku dla pojedynczej faktury, a pozostać tylko przy limicie miesięcznym.

Poza tym w projekcie wprowadzono zmiany, które dotyczą mniejszych grup przedsiębiorców, ale mogą być dla nich bardzo istotne.

Faktury konsumenckie

Sprzedawca będzie miał możliwość wystawiania e-faktur osobom fizycznym, nieprowadzącym działalności. Przedsiębiorca nie będzie potrzebował zgody klienta, ale będzie musiał zapewnić dostęp do dokumentu w KSeF (tzw. dostęp anonimowy do e-faktury w KSeF).

To rozwiązanie budzi obawy o reakcje konsumentów. Oznacza bowiem wgląd urzędu w prywatne zakupy danej osoby. A mnóstwo firm w e-commerce wystawia faktury każdemu klientowi – może to oznaczać konieczność reorganizacji lub generowanie ogromnych ilości faktur, które będą obciążeniem także dla samego KSeF-u.

Załączniki do faktur i faktury zbiorcze

Niektóre branże zgłaszały jako problem brak możliwości dodawania załączników do faktur, w których można pokazać dokładne wyliczenia poszczególnych kosztów. To powszechna praktyka w fakturach za media, usługi telekomunikacyjne czy w fakturach „zbiorczych” w branży paliwowej. Dlatego taka możliwość się pojawi, ale tylko dla przedsiębiorstw z tych branż i będzie czasowa. 

Nowa data wejścia nadal nieznana

Nadal jednak nie ogłoszono, kiedy ostatecznie korzystanie z KSeF będzie obowiązkowe. Termin wdrożenia ma być podany po zakończeniu audytu informatycznego, najprawdopodobniej na przełomie kwietnia i maja tego roku. 

Ogłoszone zmiany nie są rewolucyjne, ale z pewnością liberalizują niektóre przepisy, a przede wszystkim dają przedsiębiorcom więcej czasu na przygotowanie i dostosowanie się do zmian.

box-icon

Opinia eksperta – Piotr Juszczyk, Główny doradca podatkowy inFaktu

Większość proponowanych zmian oceniam pozytywnie. To faktycznie wyjście naprzeciw głosom, które słyszało się podczas konsultacji, i odpowiedzi na zgłaszane wtedy obawy. Kolejne rozmowy dadzą teraz możliwość pochylania się nad szczegółami. Niewątpliwie najbardziej wyczekujemy podania nowego terminu obowiązkowego KSeF-u. Szybkość działania rządu, a przy tym słuchanie głosów przedsiębiorców, wskazuje, że może to być 1.01.2025 r.

Iza Pisarek-Godawa
Communication Specialist w inFakcie oraz przedsiębiorczyni, która uwielbia zgłębiać nowe tematy. Lubi książki nie tylko czytać, ale też redagować i składać. W wolnym czasie chętnie zwiedza miasta, ale najbardziej odpoczywa na łonie natury.