Leasing samochodu a Polski Ład – czy to się jeszcze opłaca? Komentarz eksperta

Piotr Juszczyk

Polski Ład wprowadził znaczące zmiany do leasingu, które odczują przede wszystkim przedsiębiorcy korzystający z firmowych samochodów. Dotyczą one zwłaszcza wykupu auta do majątku prywatnego po zakończeniu umowy leasingowej. Czy to jednak oznacza, że przestaje być on opłacalny? Leasing wciąż będzie korzystną opcją dla tych, którym drogi sprzęt jest niezbędny dla prowadzenia działalności.

Polski Ład, a wykup do majątku prywatnego

Za pomocą leasingu można sfinansować w zasadzie każdy składnik majątku. Oczywiście najpopularniejszy jest leasing pojazdów, ale można nim też objąć komputery, sprzęty biurowe i inne ruchomości.

Na mocy przepisów Polskiego Ładu, w przypadku wykupienia przedmiotu leasingu i wycofania go do majątku prywatnego, przez kolejne 6 lat podlega on opodatkowaniu podatkiem dochodowym. Należy jednak pamiętać, że przedsiębiorcy użytkując przedmiot leasingu, rozliczają go w kosztach. Pomniejszają więc tym samym podstawę opodatkowania, w konsekwencji płacąc mniej podatku

Leasing realnie obniża koszty

Dzieje się tak, ponieważ miesięczne raty zmniejszają podstawę opodatkowania jak i wymiaru obliczania składki zdrowotnej. Co do zasady przedmioty w miarę używania tracą na wartości. Dlatego też w ogólnym rozrachunku dla przedsiębiorców leasing jest nadal opłacalny podatkowo. Natomiast sprzedaż przedmiotów z majątku firmowego powoduje zwiększenie przychodów i konieczność zapłaty wyższego podatku oraz składki zdrowotnej. Dla podatników rozliczających się na ryczałcie może spowodować też zmianę progu obliczania wysokości składki zdrowotnej. 

Czy warto brać w leasing drogi samochód?

W przypadku leasingu samochodów klasy premium, których wartość przekracza 150 tys. złotych, warto rozważyć opcję z niską wpłatą własną, niskimi ratami miesięcznymi i wysoką kwotą wykupu. Dzięki niej przedsiębiorcy będą mogli najpierw, w trakcie trwania umowy leasingu, rozliczać w kosztach uzyskania przychodu raty w proporcji pozostającej do wartości samochodu, a po wykupie z leasingu – amortyzować w proporcji do raty wykupowej. Na takiej zasadzie raty i opłata wstępna będą liczone według współczynnika leasingu, a po wykupie auto będzie wchodziło w skład majątku firmowego.

Amortyzacja leasingowanego sprzętu

Przedsiębiorca dodatkowo będzie mógł zamortyzować wartość wykupu pozostającą w proporcji do 150 tys. zł. Limit do wykupu auta będzie ustalany ponownie. Powyższe może spowodować, że w kosztach firmy będzie ujęta większa wartość od tego pojazdu niż 150 tys. zł. 

Czy i komu opłaca się leasing?

W mojej opinii zmiany, jakie wprowadził Polski Ład, będą neutralne dla zainteresowania przedsiębiorców leasingiem. Składniki majątkowe kupione za gotówkę będą bowiem podlegały opodatkowaniu przez taki sam okres jak te finansowane za pomocą leasingu operacyjnego. Jednak wielu przedsiębiorców nie będzie mogło pozwolić sobie np. na zakup samochodu za gotówkę, stąd też leasing nadal będzie popularnym instrumentem.