Aby załatwić sprawy dostępne w katalogu ePUAP należy posiadać profil zaufany. Czym jest i jak założyć profil zaufany.

Czym jest profil zaufany?

Aby skorzystać z usług oferowanych przez ePUAP oraz podpisywać dokumenty elektronicznie, należy potwierdzić swoją tożsamość w internecie. Celem potwierdzenia tożsamości jest zwiększenie bezpieczeństwa oraz wyeliminowanie składania fałszywych wniosków. Profil zaufany został stworzony w celu potwierdzenia tożsamości w internecie. To potwierdzony zestaw danych przypisany do jego właściciela. W skład zbioru danych wchodzi imię lub imiona, nazwisko, data urodzenia oraz PESEL. Zabezpieczenia profilu zaufanego powodują, że nikt poza „prawdziwym” właścicielem nie może go użyć. Warto pamiętać, że posiadając profil zaufany można skorzystać dodatkowo z platformy PUE ZUS, CEIDG lub skorzystać ze strony OBYWATEL.GOV.PL

Profil zaufany można założyć za pośrednictwem internetu lub poprzez wizytę w punkcie potwierdzającym. Wszystkie informacje zostały udostępnione na stronie profilu zaufanego.

Zakładanie profilu zaufanego przez internet

Możliwość założenia profilu zaufanego przez internet została udostępniona osobom, które posiadają konto w systemie banku lub innego przedsiębiorcy, który ma zgodę na potwierdzenie profilu zaufanego. Rejestracja w Profilu Zaufanym za pomocą zewnętrznego dostawcy tożsamości, jest dostępna dla posiadaczy rachunków w banku:

  • PKO BP,
  • inteligo,
  • Santander,
  • Pekao,
  • mBank,
  • ING,
  • envelo,
  • Milenium
  • oraz Alior.

Jeżeli posiadasz konto u jednego z wymienionych zewnętrznych dostawców tożsamości, profil zaufany możesz założyć w dowolnym momencie 24h/7 dni w tygodniu.

profil zaufany

Aby założyć profil zaufany za pośrednictwem bankowości elektronicznej należy wypełnić formularz o założenie Profilu Zaufanego, który jest dostępny po zalogowaniu do systemu bankowości elektronicznej. Następnie uzupełniony wniosek należy potwierdzić bankowym kodem autoryzującym. Bankowy kod autoryzujący wykorzystywany jest w transakcjach bankowych np. SMS, karta kodów. Oznacza to, że w celu potwierdzenia wniosku o założenie Profilu Zaufanego, będziemy musieli skorzystać z tego samego systemu potwierdzeń, który stosujemy w celu wykonania przelewu bankowego.

Drugim sposobem na potwierdzenie tożsamości przez internet jest skorzystanie z kwalifikowanego podpisu elektronicznego. Procedura uzyskania podpisu kwalifikowanego jest dużo bardziej skomplikowana niż skorzystanie z „potwierdzenia tożsamości” za pośrednictwem banku. W skrócie, użytkownik musi nabyć tzw. „czytnik kart”, podpisać umowę na użytkowanie podpisu kwalifikowanego oraz oczekiwać na wydanie karty oraz jednorazowego PIN oraz ponieść opłaty związane z wydaniem karty oraz wynikające z umowy.

Zakładanie profilu zaufanego w punkcie potwierdzającym

Przez punkt potwierdzający należy rozumieć różne urzędy i wyżej wymienione banki. Użytkownik zakłada konto na stronie profilu zaufanego, uzupełnia wszystkie dane we wniosku, który jest automatycznie wysyłasz przez internet, po zatwierdzeniu rejestracji. Następnie należy udać się osobiście do wybranego urzędu, w którym urzędnik potwierdzi zgodność danych. Do potwierdzenia danych pracownik punktu potwierdzającego będzie wymagał okazanie dokumentu tożsamości. Po potwierdzeniu danych urzędnik wydrukuje wniosek złożony przez internet i poprosi o jego podpisanie. Od tego momentu, wnioskodawca może posługiwać się profilem zaufanym. A wizyta w urzędzie w celu potwierdzenia danych może okazać się ostatnią.