Wizyty w urzędzie skarbowym dla większości podatników są problematyczne, a kontakt z urzędnikami stresujący. Na szczęście instytucje państwowe idą z duchem czasu i oferują możliwość załatwienia coraz większej liczby spraw za pośrednictwem swoich portali – takich jak e-Urząd Skarbowy. Co to takiego i co można tam zrobić? 

Czym jest e-Urząd? 

Portal e-Urząd to nowoczesna forma komunikacji pomiędzy podatnikami a urzędem skarbowym. Jest to ogólnodostępny sposób na załatwienie spraw podatkowych online, bez wychodzenia z domu, na dowolnym urządzeniu i o dowolnej porze. 

Dodatkowo dzięki tego rodzaju komunikacji na linii podatnik–urząd nie ma już konieczności wykonania dodatkowych czynności na poczcie czy w banku. Oznacza to, że całą korespondencję przesyłasz do urzędu skarbowego zdalnie, a odpowiedni przelew bankowy wykonasz również bezpośrednio ze strony e-Urząd Skarbowy. 

Kto może skorzystać z usług na stronie e-Urząd Skarbowy? 

Z portalu e-Urząd Skarbowy może korzystać każdy podatnik, czyli: 

  • osoby fizyczne, które nie prowadzą działalności gospodarczej; 
  • osoby fizyczne, które prowadzą działalność gospodarczą; 
  • płatnicy;
  • spółki kapitałowe, spółki osobowe, fundacje i stowarzyszenia, spółdzielnie, grupy kapitałowe. 

Aby skorzystać z serwisu, nie ma potrzeby wcześniejszej wizyty w urzędzie skarbowym czy przeprowadzenia dodatkowej rejestracji. Nie ma również konieczności instalacji dodatkowego oprogramowania. Wystarczy, że zalogujesz się jedynie na stronie podatki.gov.pl, a jako sposób logowania możesz wybrać:

  • login gov.pl, czyli przez profil zaufany, e-dowód lub bankowość elektroniczną; 
  • logowanie danymi podatkowymi (PESEL lub NIP, łączna kwota przychodu z roku poprzedniego, jedna z kwot przychodu z roku bieżącego np. z PIT-11, kwoty nadpłaty lub podatku do zapłaty z zeznania za rok poprzedni); 
  • aplikację mObywatel. 

Należy pamiętać, że wybierając sposób logowania z wykorzystaniem danych podatkowych, otrzymasz ograniczony dostęp do serwisu, tj. zobaczysz jedynie zakładkę Twój e-PIT i swoje dane. 

box-icon

Uwaga

Jeśli podczas próby logowania do serwisu otrzymujesz komunikat o niepełnych danych, to znaczy, że przed logowaniem musisz złożyć w urzędzie skarbowym formularz ZAP-3.

Jakie sprawy załatwisz na stronie e-Urząd Skarbowy? 

Krajowa Administracja Skarbowa, tworząc portal e-Urząd, chciała, aby każdy podatnik mógł dopełnić wszystkich formalności szybko, łatwo i przyjemnie. Dzięki temu na stronie wykonasz takie czynności jak: 

  • złożysz zeznanie roczne dzięki zakładce Twój e-PIT – możesz w tym miejscu złożyć zeznanie PIT-28, PIT-36, PIT-36L, PIT-37 lub PIT-38; 
  • skorzystasz z aplikacji e-Mikrofirma, która umożliwia bezpłatne prowadzenie ewidencji faktur zakupowych i sprzedażowych, a także przygotowanie i wysyłkę plików JPK; 
  • sprawdzisz historię złożonych deklaracji;
  • sprawdzisz swoje salda i rozliczenia w poszczególnych podatkach PIT, CIT i VAT;
  • uzyskasz informację o zwrocie podatku PIT i VAT;
  • zapłacisz podatki np. PIT, CIT, VAT, ale również podatek od spadków i darowizn czy PCC, mandaty karne i wiele innych; 
  • sprawdzisz swój numer mikrorachunku podatkowego;
  • w ciągu zaledwie kilku minut możesz uzyskać zaświadczenie o swoich dochodach
  • bezpłatnie uzyskasz zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach; 
  • zaktualizujesz swoje dane, czyli złożyć druk ZAP-3 i w ten sposób poinformować urząd skarbowy o np. zmianie adresu zamieszkania lub numeru konta bankowego; 
  • dzięki opcji e-korespondencji w łatwy i szybki sposób przekażesz do urzędu skarbowego dokumenty, takie jak np. czynny żal (zawiadomienie o popełnieniu czynu zabronionego), zawiadomienie ZAW-NR (o zapłacie należności na rachunek bankowy inny niż widniejący w wykazie podatników VAT), wniosek o stwierdzenie nadpłaty, wniosek o zwrot kosztów za zakup kasy fiskalnej lub pismo ogólne w dowolnej sprawie; 
  • złożysz pisma i wnioski w imieniu swoim jak i swoich mocodawców, pod warunkiem że posiadasz pełnomocnictwo ogólne; 
  • złożysz pełnomocnictwo do podpisywania deklaracji składanych za pomocą środków komunikacji elektronicznej (UPL-1) oraz zawiadomienie o jego zmianie lub odwołaniu (OPL-1);
  • uzyskasz informacje o swoich mandatach;
  • otrzymasz informację o wszystkich twoich aktach notarialnych

Pamiętaj, że prowadzenie e-korespondencji z urzędem skarbowym wymaga wcześniejszego udzielenia zgody na doręczenie elektroniczne. Należy go udzielić po zalogowaniu się do serwisu e-Urząd. 

Raport podatnika na stronie e-Urząd

Jest to nowa funkcja udostępniona na stronie e-Urząd Skarbowy dla osób prowadzących działalność gospodarczą. Dzięki tej opcji, w jednym miejscu możesz zweryfikować najważniejsze informacje związane z twoją firmą:

  • dane identyfikacyjne; 
  • stosowana forma opodatkowania; 
  • informacje o zaległościach podatkowych;
  • czy zaliczki są rozliczane w sposób prawidłowy; 
  • dane o zgłoszonych rachunkach bankowych;
  • informacje o pełnomocnikach.

Podsumowanie

Korzystanie z serwisu e-Urząd jest dobrowolne, ale pozwala na szybsze załatwienie wszelkich formalności. Dodatkowo, co ważne, po zalogowaniu się do usługi e-Urząd masz dostęp do wszystkich swoich danych, dzięki temu w łatwy sposób możesz sprawdzić m.in. dane swoje i swojej firmy, informacje o tzw. mikrorachunku podatkowym, na który wpłacisz należne podatki, historie płatności, złożone wnioski i dokumenty czy udzielone pełnomocnictwa.

Załóż firmę, zleć księgowość

Zamów darmową rozmowę z Księgowym, który założy
Twoją firmę.

Hasło musi zawierać:
  • 8 znaków lub więcej
  • Małe i wielkie litery
  • Przynajmniej jedną cyfrę
Dla bezpieczeństwa stwórz mocne hasło, którego nie używasz na innych stronach.
Paulina Włodarczyk
Księgowa inFakt. Księgowa z zamiłowania, a prywatnie żona i matka dwójki dzieci. Uwielbiam kryminały, a w pracy księgowego czuję się jak detektyw, który w świecie przepisów podatkowych znajduje właściwe rozwiązanie problemu. Moim najważniejszym celem jest pomoc w zrozumieniu skomplikowanej rzeczywistości podatkowej.