Czy można zarejestrować działalność w mieszkaniu? Jak udowodnić, że wydatki „na dom” są jednocześnie wydatkami firmowymi?

Prowadzenie działalności gospodarczej we własnym domu to jedna z najpopularniejszych decyzji. Podejmują ją głównie samozatrudnieni, freelancerzy. Korzyści z tego płynących jest dużo, np. możliwość wrzucenia w koszty firmy części wydatków za mieszkanie.

Firma w domu wymaga sporządzenia oświadczenia

Zgodnie z ustawą o podatku dochodowym za koszt uzyskania przychodu uważa się taki wydatek, który został poniesiony w celu osiągnięcia przychodów lub zabezpieczenia ich źródła. Gdy przedsiębiorca rozlicza się na zasadach ogólnych lub korzysta z podatku liniowego, poniesione koszty zmniejszają jego podatek dochodowy. Dodatkowo czasami może rozliczyć VAT.

Niższy podatek to szczęśliwy przedsiębiorca, a skoro i tak mieszkać gdzieś musi… warto wiedzieć, które wydatki na mieszkanie i w jaki sposób można zaliczyć do kosztów firmy. Podstawą jest sporządzenie oświadczenia, w którym przedsiębiorca zaznacza, jaką część mieszkania przeznaczy na sprawy firmowe.

Firma w domu to niższy podatek dochodowy do zapłaty

Żeby ustalić, jaka część opłat obniży nam podatek do zapłaty, trzeba:

  • ustalić, jaka część mieszkania będzie przeznaczona na biuro. Należy pamiętać, że powierzchnia musi być wiarygodna w stosunku do wykonywanych czynności. Ustalony procent jest niezbędny do określenia części kosztów, którą można rozliczyć w firmie. Wielkość metrażu przeznaczoną na działalność należy uwzględnić w oświadczeniu i zachować w dokumentacji firmy.
  • trzeba określić, które wydatki mieszkaniowe są ściśle związane z prowadzeniem działalności. Mogą nimi być czynsz lub opłata za wynajem, prąd, Internet – wszystko zależy od profilu firmy. Programista bez kłopotu udowodni zasadność Internetu, ale masażysta już niekoniecznie.
  • w dalszej kolejności trzeba obliczyć koszty mieszkania według procentu metrażu. Kwestią problematyczną jest opłata za Internet, zwłaszcza, gdy przedsiębiorca korzysta z niego do celów mieszanych.
  • podstawową formą dokumentacji poniesionych wydatków są faktury i dowody zapłaty. W przypadku kosztów mieszkaniowych istotne są: umowa z wynajmującym, prognozy i naliczenia ze wspólnoty mieszkaniowej.
  • nie możemy zapomnieć o podatku płaconym od nieruchomości. Fakt używania mieszkania w firmie należy zgłosić do urzędu i trzeba się liczyć z wyższym podatkiem od nieruchomości.
  • istotna jest konieczność uzyskania zgody właściciela na prowadzenie działalności gospodarczej w danej nieruchomości. Najlepiej, gdy zgoda zostanie ujęta w umowie najmu.

Czasami całość wydatków mieszkaniowych staje się kosztem firmowym

Jeśli musimy wynająć mieszkanie w innej miejscowości z powodu konieczności czasowego przeprowadzenia się – ale wyłącznie ze względu na zawarcie umowy z kontrahentem, obligującej nas do przeniesienia się, całość wydatków na wynajem można wliczyć w koszty firmy.

Siedziba firmy w domu prywatnym

W przypadku umowy najmu można się także pokusić o zapłacenie czynszu za dłuższy okres z góry. Ma to sens, jeśli spodziewamy się wysokiego podatku dochodowego do zapłaty wynikającego z rocznego rozliczenia – poniesiony wydatek trafi do KPiR i obniży kwotę do zapłaty. W ten sam sposób przedsiębiorca może postąpić z innymi opłatami stałymi, np. abonamentem za telefon czy Internet.

Chcesz rozliczać koszty lokalu w prosty sposób?

  • Przetestuj inFakt za darmo, poznaj zalety prostej księgowości online.
  • Wystaw bezbłędną e-fakturę w minutę przez stronę www lub aplikację na smartfon.
  • 6 dni w tygodniu możesz pytać o radę naszych specjalistów przez email lub telefonicznie.
  • Rozliczaj się samodzielnie w inFakcie lub skorzystaj z wyboru sprawdzonego księgowego.

Załóż testowe konto

Masz pytania do artykułu? Odpowiemy w komentarzu.