Podejmujesz pierwsze kroki w celu założenia własnej firmy? Sprawdź, jak prawidłowo założyć i prowadzić Podatkową Książkę Przychodów i Rozchodów!

Sprawdź limit przychodów

Książka Przychodów i Rozchodów to podstawowa ewidencja, dzięki której przedsiębiorca może wyliczyć podatek dochodowy do zapłaty (PIT). Umieszcza się w niej informacje o operacjach – przychody i koszty.

Z KPiR korzystają ci podatnicy, którzy zdecydowali na rozliczanie się według skali podatkowej lub liniowo. Istnieją wyjątkowe sytuacje, w których można uzyskać zwolnienie z jej prowadzenia.

Żeby móc prowadzić KPiR, należy zmieścić się w ustalonym odgórnie limicie osiąganych przychodów – na rok 2016 wynosi on niewiele powyżej 5 mln zł.

Zmiany w sposobie liczenia limitu do KPiR!

Załóż na pierwszy dzień działalności

Książkę tę przedsiębiorca zakłada na pierwszy dzień prowadzenia działalności. Dla każdego roku podatkowego należy prowadzić odrębną Książkę Przychodów i Rozchodów, rozpoczynaną zawsze na dzień 1 stycznia.

Kto i kiedy prowadzi KPiR?

kpir

Zgłoś prowadzenie do urzędu skarbowego

O rozpoczęciu prowadzenia KPiR należy poinformować naczelnika urzędu skarbowego. Przedsiębiorca ma na to 20 dni od daty założenia książki.

Zadbaj o prawidłową formę KPiR

Książka Przychodów i Rozchodów może być prowadzona w formie elektronicznej po spełnieniu warunków (posiadanie instrukcji obsługi programu, przechowywanie danych na nośnikach informacji). Należy ją jednak wydrukować, każdorazowo po zaksięgowaniu miesiąca, do 20. dnia kolejnego miesiąca.

Jak przechowywać dokumenty księgowe?

Pamiętaj, by zaksięgować wszystkie przychody

Książka Przychodów i Rozchodów służy do obliczenia kwoty podatku dochodowego, jak przedsiębiorca musi wpłacić do urzędu skarbowego. Należy umieścić w niej wszystkie uzyskane przychody oraz poniesione koszty.

Sprawdź, gdzie i jak długo przechowywać

Książka przychodów powinna znajdować się w miejscu wykonywania działalności lub miejscu, które zostanie wskazane przez przedsiębiorcę jako siedziba.

KPiR należy przechowywać stosownie do okresu przedawnienia podatkowego – czyli 5 lat od roku, w którym upłynął termin płatności.

Jak wygląda KPiR w inFakt?

Samodzielne prowadzenie księgowości połączone z rzetelnym wsparciem księgowych? Skorzystaj z Programu do księgowości! Zobacz, jak może wyglądać wydruk Twojej KPiR w inFakt:

Nowy druk KPiR

Jeśli natomiast wolisz skupić się jedynie na prowadzeniu firmy – poznaj atuty księgowych inFaktu:

  • działają na terenie całego kraju
  • przejmują pełną odpowiedzialność za Twoje rozliczenia
  • reprezentują Cię przed urzędem skarbowym i ZUS-em
  • dedykowany księgowy księguje koszty i składa deklaracje podatkowe
  • dostęp do aplikacji i dokumentów 24h / dobę.

Prowadź KPiR w inFakcie

  • inFakt automatycznie generuje plik PDF z KPiR
  • Księga jest zawsze zgodna z wytycznymi MF
  • Co miesiąc dostajesz e-mailowe przypomnienie, by wydrukować KPiR

Chcesz rozliczać swoją działalność w prosty sposób?

  • Przetestuj inFakt za darmo, poznaj zalety prostej księgowości elektronicznej.
  • Wystaw pierwszą e-fakturę w minutę przez stronę www lub aplikację na smartfon.
  • Otrzymasz dodatkowo bezpłatne wsparcie specjalistów, 6 dni w tygodniu.
  • Rozliczaj się samodzielnie lub inFakt ułatwi Ci wybór księgowej albo księgowego.

Załóż testowe konto

Masz pytania do artykułu? Odpowiemy w komentarzu.