Czy przedsiębiorca, który nie posiada prawa jazdy może wziąć samochód w leasing?

Istnieje kilka kryteriów, po spełnieniu których można zasiąść za kierownicą leasingowanego samochodu. Czy skorzystanie z takiej formy dofinansowania możliwe jest, jeśli przedsiębiorca prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą nie posiada prawa jazdy? Nie jest to wykluczone.

Leasing pełen zalet

O zaletach wzięcia samochodu w leasing wielokrotnie pisaliśmy już na naszym blogu. Z takiej formy dofinansowania warto z pewnością skorzystać, kiedy nie dysponuje się jednorazowo wystarczającymi środkami na zakup auta. Co ważne, przepisy pozwalają na zaliczenie do kosztów wszelkich wydatków związanych z leasingowanym autem.

Leasing posiada też pewne atuty czyniące go atrakcyjniejszym od kredytu bankowego. Przede wszystkim łatwiej go otrzymać na początku prowadzenia biznesu, jako że w większości przypadków firmy leasingowe nie wymagają określonego stażu działalności na rynku. Wśród przewag leasingu nad kredytem należy również wymienić mniejszą ilość formalności oraz krótki czas podjęcia decyzji na jego udzielenie.

Co istotne, warto pamiętać o limicie amortyzacji (20 tys. euro) przy zakupie samochodu osobowego – w przypadku leasingu nie obowiązuje, a to znaczy, że możemy zaliczyć do kosztów więcej.

Leasing bez „prawka”? Dla leasingodawcy to nie problem

Mnogość zalet leasingu może sprawić, że zainteresuje on nawet przedsiębiorców, którzy nie posiadają prawa jazdy. Wydawałoby się, że brak odpowiednich uprawnień do prowadzenia samochodu wyklucza skorzystanie z tej możliwości. Tak się jednak nie dzieje. Firmy leasingowe nie robią przeszkód przedsiębiorcom bez uprawnień. Wszelkie aspekty korzystania z pojazdu trzeba jednak uzgodnić z leasingodawcą. W głównej mierze chodzi tu o wskazanie osoby, która tak naprawdę będzie jeździła samochodem.

3 możliwości, które trzeba przemyśleć

Niebagatelną rolę odgrywa fakt, że leasing to bardzo opłacalne rozwiązanie pod względem podatkowym. Jeśli przedsiębiorca chce się o tym przekonać osobiście, musi udowodnić zasadność wzięcia samochodu w leasing, a także ujmowania w kosztach wydatków z tym związanych w sytuacji braku odpowiednich uprawnień.

Uprawnienia do prowadzenia auta firmowego

Generalnie istnieją 3 wyjścia, które warto gruntownie przeanalizować:

  • zdobycie prawa jazdynajbardziej oczywiste, ale niekonieczne – po zaliczeniu kursu i zdaniu egzaminu już bez żadnych przeszkód można korzystać z udogodnień podatkowych auta w leasingu
  • zatrudnienie pracownika
  • zgłoszenie małżonka jako osoby współpracującej – przepisy nie narzucają żadnego limitu godzin, które współmałżonek musi wypracować na rzecz firmy.

Zarówno zatrudnienie pracownika, jak i zgłoszenie współmałżonka jako osoby współpracującej, wiąże się z kosztami w postaci wynagrodzenia i składek ZUS. Czy jest to korzystne? Na pewno nie dla wszystkich. Istnieją przedsiębiorcy, dla których te wyjścia będą jednak jedynymi dostępnymi – i warto o tym pamiętać.

Chcesz rozliczać leasing w prosty sposób?

Sprawdź, jak łatwo wystawisz e-fakturę

Masz pytania do artykułu? Odpowiemy w komentarzu.