Przejście z UoP na B2B u tego samego pracodawcy

Patrycja Czarnota

Przejście z tradycyjnej umowy o pracę na formę samozatrudnienia to decyzja, która może odmienić karierę każdego pracownika na etacie oraz wprowadzić go w nowy etap zawodowy. Jest to krok, który niesie ze sobą szereg korzyści, jak i wyzwań. Otwiera także drzwi do większej niezależności oraz możliwości rozwoju. 

Na czym polega umowa B2B?

Umowa B2B – business to business – to umowa cywilnoprawna, która zawierana jest między przedsiębiorcami, którzy prowadzą działalność gospodarczą lub spółkę. Przedmiotem umowy B2B są usługi świadczone przez partnera biznesowego, np. usługi informatyczne, których zakres jest uwzględniony w podpisanej umowy. W celu rozliczenia, czyli otrzymania wynagrodzenia, usługodawca (pracownik) wystawia fakturę, którą druga strona opłaca.

Korzyści wynikające z umowy B2B

Zatrudnienie na B2B posiada szereg korzyści – tak dla samozatrudnionego, jak i dla pracodawcy. Jakie są największe zalety z perspektywy samozatrudnionego?

  • Wyższe wynagrodzenie: pracownik na umowie o pracę dostaje wyłącznie ok. 70% kwoty, która jest wpisana na umowie, dla przykładu:
box-icon

Przykład

Pracownik zatrudniony na umowie o pracę zarabia 8 000 zł brutto, czyli na rękę 5 784 zł. Całkowity koszt wynagrodzenia, jaki ponosi pracodawca to aż 9 639 zł. Zarabiając 8 000 zł netto na B2B, korzystając ze stawki ryczałtu 12% i po zastosowaniu preferencji ZUS wynagrodzenie mogłoby wynosić 7 464 zł.

Skorzystaj z naszego kalkulatora, który pomoże określić zarobki na B2B.

  • Większa elastyczność pracy: umowa B2B daje dużą dowolność w regulowaniu systemu pracy, m.in. jej czasu i miejsca czy sposobów jej wyceniania. Dodatkowo istnieje szansa zlecenia przez firmę dodatkowych usług i projektów, dzięki którym samozatrudniony może zarobić w danym miesiącu dodatkowe wynagrodzenie.
  • Możliwość rozwoju: posiadanie własnej firmy to przewaga dla kandydata na rynku pracy oraz szansa na nawiązanie współpracy z kilkoma firmami jednocześnie w tej samej lub zupełnie innej dziedzinie, w ramach jednej działalności gospodarczej.
  • Dodatkowe możliwości przeznaczone dla przedsiębiorców: samozatrudniony może skorzystać z leasingu operacyjnego na warunkach dla firm, m.in. dla pojazdów, sprzętów czy maszyn. Dodatkowo przedsiębiorca, który wybierze prowadzenie książki przychodów i rozchodów, ma możliwość rozliczania kosztów w firmie, np. zakupów wyposażenia biura, sprzętu lub usług telekomunikacyjnych.

Z perspektywy pracodawcy najistotniejsza jest łatwość w nawiązaniu współpracy i jej rozliczaniu, które polega jedynie na opłaceniu faktury. Jednocześnie to oszczędność w obsłudze kadrowo-księgowej dla zatrudniających.

Wady związane z zatrudnieniem w ramach B2B

Warto pamiętać, że takie zatrudnienie oprócz szeregu korzyści niesie za sobą kilka wad, które należy wziąć pod uwagę przy podejmowaniu decyzji o zatrudnieniu. 

  • Warunki samozatrudnienia nie są w żaden sposób regulowane przez kodeks pracy, a zatem nie obowiązują tu ochrona stanowiska pracy, urlop wypoczynkowy czy dodatki stażowe. Te kwestie mogą jednak zostać uzgodnione z pracodawcą i uwzględnione w umowie. 
  • Brak benefitów, pakietów socjalnych, różnego rodzaju premii. Podstawa to uzgodnienie z pracodawcą, co przysługuje również w ramach B2B, a co stracisz, przechodząc na tę formę zatrudnienia. 
  • Samozatrudniony, który na potrzeby rozliczeń otwiera działalność gospodarczą i staje się przedsiębiorcą, musi zadbać o prawidłowe prowadzenie księgowości. Może podjąć się tego samodzielnie lub skorzystać z pomocy specjalisty, np. księgowego inFaktu, który przeprowadzi przedsiębiorcę przez proces zakładania działalności i zajmie się księgowością.

Przejście na samozatrudnienie u tego samego pracodawcy 

W sytuacji, gdy pracodawca daje pracownikowi wybór zatrudnienia między B2B a umową o pracę, należy bardzo starannie przemyśleć swoją decyzję. 

Istnieją pewne ograniczenia podatkowo-składkowe, które dotyczą osób zmieniających zatrudnienie z umowy o pracę na B2B, a jednocześnie będą wykonywać takie same czynności. Jako samozatrudniony:

  • nie każdą formę opodatkowania możesz wybrać: na 2 lata (w roku, w którym pracujesz na etacie, i w kolejnym) wykluczony jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, a na rok podatek liniowy (możesz skorzystać z tej formy od roku następującego po roku podatkowym, w którym rozwiązano umowę o pracę); 
  • nie możesz skorzystać z Ulgi na start (jeśli zatrudnienie miało miejsce w okresie 2 lat przed rozpoczęciem działalności), obniżonych składek ZUS przez 24 miesiące (chyba że umowa zostanie zerwana) ani z Małego ZUS-u Plus.

Dodatkowo Państwowa Inspekcja Pracy może uznać samozatrudnienie za fikcyjne, ponieważ będzie zawierać zbyt wiele cech charakterystycznych dla umowy o pracę.

Takich ograniczeń nie ma, jeśli umowa B2B między zleceniodawcą a firmą byłego pracownika obejmuje inne obowiązki niż te zawarte w dotychczasowej umowie o pracę.

Przejście na samozatrudnienie u nowego pracodawcy

W sytuacji, w której osoba nawiązuje współpracę z nową firmą, z którą w przeszłości nie współpracowała, nie będzie żadnych komplikacji. Wówczas osoba może skorzystać z Ulgi na start, Małego ZUS-u oraz ma dowolność wyboru w zakresie formy opodatkowania.

Podsumowanie 

Najrozsądniejszy moment na zmianę umowy z UoP na B2B to ten, w którym osoba przechodząca na samozatrudnienie zmienia całkowicie zakres wykonywanych czynności w ramach współpracy lub po prostu pracodawcę.

Współpraca na B2B to niezwykle ważny krok, który wiąże się zarówno z wieloma korzyściami, jak i wyzwaniami. Z pewnością znaczącą rolę we współpracy ma umowa zawierana między przedsiębiorcami. Powinna być starannie przygotowana i obejmować wszystkie ważne warunki współpracy, m.in. przedmiot umowy, miejsce i sposób świadczenia usług warunki płatności oraz sposób wypowiedzenia współpracy.

Załóż firmę, zleć księgowość

Zamów darmową rozmowę z Księgowym, który założy Twoją firmę.

Hasło musi zawierać:
  • 8 znaków lub więcej
  • Małe i wielkie litery
  • Przynajmniej jedną cyfrę
Dla bezpieczeństwa stwórz mocne hasło, którego nie używasz na innych stronach.
Patrycja Czarnota
Absolwentka finansów i rachunkowości. Z pasji do finansów i kontaktu z ludźmi na co dzień staram się być najlepszą księgową dla moich Klientów w inFakcie. Moim celem jest rozjaśnienie księgowych zagadnień dla nowych przedsiębiorców, którzy dzięki mojej pomocy i wsparciu mogą skupić się na rozwoju biznesu.