Na czym polegają rzetelność i niewadliwość – główne zasady prowadzenia KPiR

Jednym z pierwszych wyzwań z jakimi spotyka się osoba rozpoczynająca prowadzenie działalności jest prawidłowe rozliczanie się z Urzędem Skarbowym. Osoby wybierające formę opodatkowania na zasadach ogólnych lub podatkiem liniowym, mają obowiązek prowadzić PKPIR. Czym jest rzetelna i niewadliwa KPiR?

  • Prawidłowo prowadzona KPiR pozwala na określenie wiarygodnej podstawy opodatkowania
  • Księga powinna być prowadzona rzetelnie oraz niewadliwe
  • Zasady prowadzania KPiR określa rozporządzenia MF w sprawie prowodzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów

Książka Przychodów i Rozchodów

Przede wszystkim najprościej mówiąc podatkowa Książka Przychodów i Rozchodów jest ewidencją transakcji gospodarczych, prowadzoną dla celów podatku dochodowego. W KPiR przedsiębiorca ujmuje wszystkie zdarzenia gospodarcze stanowiąc przychód lub koszt uzyskania przychodu. Aby mogła stanowić dowód pozwalający na określenie zobowiązania podatkowego powinna być prowadzony w ściśle określony sposób.  Przede wszystkim przedsiębiorca powinien zapoznać się z zasadami określonymi w rozporządzeniu MF w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów.

Warto dodać, że osoba prowadząca KPiR może mieć obowiązek prowadzenia dodatkowej ewidencji:

  • środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych;
  • wyposażenia;
  • indywidualnych kart przychodów pracowników;
  • lub w przypadku prowadzenia działalności kantorowej, ewidencji wszystkich operacji powodujących zmianę stanu wartości dewizowych.

Rzetelna i niewadliwa KPiR

Rzetelna i niewadliwa KPiR

Na początku warto zaznaczyć, że KPiR oraz dowody księgowe, które są podstawą dokonywania zapisów, należy przechowywać w miejscu wykonywania działalności lub miejscu wskazanym przez podatnika jako jego siedziba. Natomiast w przypadku prowadzenia księgi przez biuro rachunkowe – w miejscu prowadzenia lub przechowywania księgi przez to biuro.

Przedsiębiorca powinien prowadzić księgę w sposób rzetelny i niewadliwy. Przy czym za niewadliwą oznacza prowadzenie KPiR zgodnie z przepisami rozporządzenia oraz objaśnieniami do rozporządzenia. Natomiast za księgę rzetelną, uważa się KPiR jeżeli odzwierciedlamy w niej stan rzeczywisty wszystkich transakcji. Przy czym księgę uznaje się za rzetelną również, gdy:

  • niewpisanie lub błędne wpisanie przychodu nie przekracza łącznie 0,5% wszystkich przychodów;
  • brak zapisów jest związany z nieszczęśliwym wypadkiem lub zdarzeniem losowym;
  • błędy spowodowały podwyższenie podstawy opodatkowania z wyjątkiem błędów dot. ewidencji towarów i materiałów;
  • przedsiębiorca uzupełnił zapis lub dokonał korekty;
  • błędy są wynikiem oczywistej omyłki

Warto zaznaczyć, że § 11 ust. 5 nakazuje stosować powyższe przepisy w odniesieniu do braku zapisów lub błędnych zapisów dotyczących kosztów. Zasady ewidencji zdarzeń gospodarczych zostały obszernie opisane w tym artykule.