Sezonowa działalność gospodarcza – jakie formalności jej dotyczą?

Nie ma przepisów, które by nakazywały przedsiębiorcy prowadzenie działalności przez cały rok bez żadnych przerw. Korzystają z tego osoby zainteresowane otwarciem firmy tylko na kilka miesięcy rocznie, np. w okresie wakacji. Po tym czasie zazwyczaj zawieszają jej funkcjonowanie – najczęściej do kolejnego roku. Jak w myśl regulacji kształtuje się sezonowa działalność gospodarcza?

Formalności takie same jak przy „standardowej” działalności

Sporo gałęzi biznesu ożywa z przyjściem konkretnej pory roku – przykładowo w wakacje otwierają się lokale gastronomiczne, ruszają wypożyczalnie sprzętu wodnego, a sklepy z pamiątkami przeżywają oblężenie. W wielu przypadkach tego typu działalności nie mają szans prosperować i zarabiać na siebie dłużej niż tylko przez kilka miesięcy w roku. I właśnie na taki okres najczęściej są otwierane.

Pod względem formalności związanych z jej rozpoczęciem sezonowa działalność gospodarcza niczym nie różni się od „standardowego” biznesu prowadzonego przez cały rok. Konieczny jest wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG).

Dokonuje się go za pomocą formularza CEIDG-1. Jego złożenie jest równoznaczne ze zgłoszeniem:

  • o nadanie numeru REGON,
  • do urzędu skarbowego (rejestracja, nadanie NIP, wybór formy opodatkowania),
  • do ZUS.

Formularz CEIDG-1 można złożyć osobiście w urzędzie, drogą pocztową albo przez Internet.

Niektórzy przedsiębiorcy mogą mieć również obowiązek rejestracji jako VAT-owcy lub zdecydować się na to dobrowolnie. Należy to zrobić korzystając z formularza VAT-R.

Sezonowa działalność gospodarcza może zostać zawieszona

Przedsiębiorca, który prowadzi sezonową działalność gospodarczą nie musi jej definitywnie zamykać po kilku miesiącach. Może zdecydować się na jej zawieszenie na okres od 30 dni do dwóch lat. Wymaga to powtórnego złożenia formularza CEIDG-1. Nie trzeba o tym fakcie zawiadamiać urzędu skarbowego, ani ZUS-u.

Właściciel firmy, który zdecyduje się na zawieszenie działalności nie musi w trakcie zawieszenia:

  • płacić składek społecznych i zdrowotnych,
  • składać deklaracji VAT,
  • opłacać zaliczek na podatek dochodowy.

Co istotne w trakcie zawieszenia sezonowej działalności gospodarczej płynie okres uprawniający do opłacania „małego ZUS-u”.

A co się dzieje jeśli przedsiębiorca posiada w firmie kasę fiskalną? Oczywiście przez okres zawieszenia nie dokonuje przy jej pomocy żadnych operacji. Ważne jest przede wszystkim, że jeśli skorzystał z ulgi na jej zakup to zawieszając prowadzenie działalności nie musi tej ulgi zwracać.

Na zawieszenie firmy może się zdecydować jedynie przedsiębiorca, który nie zatrudnia pracowników na umowę o pracę.

Zawieszenie działalności? I tak trzeba płacić wyższy podatek od nieruchomości

A jak fakt prowadzenia sezonowej działalności gospodarczej wpływa na podatek od nieruchomości, który zobligowani są płacić przedsiębiorcy posiadający np. lokal handlowo-usługowy? Niestety w tym kontekście nie można liczyć na preferencje.

Pomimo że przedsiębiorca prowadząc sezonową działalność gospodarczą robi to tylko przez kilka miesięcy w roku i tak zobligowany jest do płacenia wyższej stawki podatku od nieruchomości przez cały rok. Niczego nie zmienia tu zawieszenie działalności.

Z czym wiąże się odwieszenie działalności?

Powrót do sezonowej działalności gospodarczej po okresie zawieszenia wymaga powtórnego złożenia formularza CEIDG-1. Zgłoszenia należy dokonać najpóźniej w dniu ponownego rozpoczęcia prowadzenia firmy.

Działalność sezonowa a opodatkowanie

Co istotne, po odwieszeniu przedsiębiorca powinien kontynuować sposób rozliczania jaki był zadeklarowany jeszcze przed zawieszeniem działalności. Dodatkowo trzeba pamiętać, że w pierwszych rozliczeniach podatków dokonywanych po wznowieniu działalności trzeba uwzględnić osiągnięty w tym czasie przychód (np. ze sprzedaży firmowego majątku).

W przypadku VAT-owców konieczne jest również złożenie deklaracji VAT za miesiąc lub kwartał, w którym firma wznowiła działalność.

Chcesz rozliczać działalność w prosty sposób?

  • Przetestuj inFakt za darmo, poznaj zalety prostej księgowości online.
  • Wystaw bezbłędną e-fakturę w minutę przez stronę www lub aplikację na smartfon.
  • 6 dni w tygodniu możesz pytać o radę naszych specjalistów przez email lub telefonicznie.
  • Rozliczaj się samodzielnie lub wybierz sprawdzonego księgowego.

Załóż testowe konto.

Masz pytania do artykułu? Odpowiemy w komentarzu.