Kiedy powstaje strata z działalności?

Jedna z naszych Czytelniczek zapytała o sposób naliczania i rozliczania straty z działalności. Przedstawiamy Wam dzisiaj, jak prawidłowo powinno to wyglądać, czyli: strata z działalności – jak rozliczyć?

Strata z działalności – jak rozliczyć?

Czym jest strata z działalności i jak ją rozliczyć? Najprościej rzecz ujmując jest to nadwyżka kosztów firmowych nad uzyskanymi przychodami. Co ważne, a jest często powodem nieporozumień, liczy się ją dopiero po zakończeniu roku podatkowego, biorąc pod uwagę wszystkie poniesione koszty i uzyskane przychody łącznie.

W rozpatrywanym przypadku przedsiębiorca przez pół roku osiągał comiesięcznie przychód niższy od kosztów, co potraktował jako stratę z działalności, którą chciał rozliczyć w kolejnym roku.

Przez kolejne pół roku z kolei osiągał dochody, od których płacił podatek.

Przykład:

  • Koszty w I półroczu – 30.000 zł
  • Przychody w I półroczu – 10.000 zł

Koszty przewyższyły przychody o 20.000 zł (nie jest to jeszcze strata, a jedynie brak dochodu do opodatkowania)

  • Koszty w II półroczu – 20.000 zł
  • Przychody w II półroczu – 60.000 zł

Przychody przewyższyły koszty o 40.000 zł (podatnik osiągnął dochód, od którego płaci podatek)

Stratę możemy wyliczyć dopiero po podsumowaniu kosztów i przychodów za cały rok podatkowy łącznie – nie traktujemy wyniku za I półrocze jako odrębnego i samodzielnego, który mógłby podlegać rozliczaniu w kolejnym roku podatkowym.

  • Koszty za cały rok łącznie – 50.000 zł
  • Przychody za cały rok łącznie – 70.000 zł

Przedsiębiorca osiągnął dochód w wysokości 20.000 zł.

Nie można mówić o osiągnięciu za zakończony rok podatkowy straty i dochodu jednocześnie.

Stratę można rozliczyć przez 5 kolejnych lat

Przedsiębiorca może – paradoksalnie – skorzystać ze straty poprzez rozliczenie jej w kolejnym roku. Trzeba jednak pamiętać tutaj o limitach, bowiem w jednym roku można rozliczyć najwyżej połowę całej straty. Stratę można rozliczyć przez 5 kolejnych lat.

Stratę można rozliczać w kolejnym roku podatkowym miesięcznie lub dopiero w zeznaniu rocznym.

Stratę można rozliczyć tylko w ramach tego samego źródła przychodu

Oznacza to, że jeśli strata powstała w działalności gospodarczej – można ją rozliczyć tylko w ramach tej działalności; nie można jej rozliczyć w zeznaniu rocznym z pracy np. na etacie.

Rozliczanie straty z działalności

Wyjątkiem jest ryczałt! Ponieważ w przypadku ryczałtu nie ma kosztów firmy, można od tych przychodów odliczyć stratę z przychodów np. ze spółki.

Chcesz rozliczać swoją działalność w prosty sposób?

  • Przetestuj inFakt za darmo, poznaj zalety prostej księgowości elektronicznej.
  • Wystaw pierwszą e-fakturę w minutę przez stronę www lub aplikację na smartfon.
  • Otrzymasz dodatkowo bezpłatne wsparcie specjalistów, 6 dni w tygodniu.
  • Rozliczaj się samodzielnie lub inFakt ułatwi Ci wybór księgowej albo księgowego.

Załóż testowe konto

Masz pytania do artykułu? Odpowiemy w komentarzu.